۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۵۵۴۵۳۳
در درس خارج مطرح شد؛

انتقاد آیت الله فاضل از تلاش عده ای برای ترویج تز انقلاب منهای روحانيت | حوزه نمی تواند نسبت به نظام اسلامی بی تفاوت باشد

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: برخی دنبال روحانيت زدايي از انقلاب و همان تز اسلام منهاي روحانيت و انقلاب منهاي روحانيت و انقلاب منهاي ولايت فقيه هستند.
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در درس خارج خود که در مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی برگزار شد، بر ضرورت حضور همگانی در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن تأکید کرد و گفت: همه وظيفه داريم با حضور در راهپيمايي 22 بهمن وظيفه‌ شرعي، انساني، ايراني و انقلابي خودمان را انجام دهيم.

وی حفظ نظام و انقلاب اسلامی را يكي از مهم‌ترين واجبات دانست و افزود: براي همه‌ ايراني‌ها و مسلمان‌ها، چه شيعه و چه سني حتي آنهايي هم كه در خارج از ايران هستند باید به هر طريقي که می توانند نظام و انقلاب را تقويت کنند؛ حفظ نظام برای همه واجب است اما براي روحانيت يك وجوب مؤكدي دارد، يعني حراست از انقلاب و مراقبت از اينكه اين انقلاب آسيب نبيند، براي روحانيت يك وجوب مؤكدي دارد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که به برکت انقلاب اسلامی توانسته ایم دين را به دنيا و جامعه بشری عرضه كنيم، ابراز کرد: ما باید دين را در همه‌ ابعاد مورد توجه قرار بدهيم و امروز دين از آن حالت انزوایی که قبل از پيروزي انقلاب داشت بيرون آمده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: امروز كسي نمي‌تواند منكر اين مطلب شود كه آگاهي‌هاي ديني مردم به مراتب نسبت به قبل از انقلاب بيشتر شده است، مردم همانگونه كه رشد سياسي زيادي پيدا كردند اطلاعات علمي و آگاهي‌هاي ديني‌شان هم قابل مقايسه با قبل از انقلاب نيست و اين خودش شواهد و قرائن زيادي دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی روحانیان را نگهبانان و پاسداران دين خواند و گفت: روحانيت نمي‌تواند بگويد حالا ما وظيفه‌اي نداريم؛ اين امانتي كه امروز محقق شده و دين امروز اين چنين عرضه شده را بايد با انحاء و اقسام تلاش‌ها مراقبت كنيم، از این رو وظیفه مهم روحانیان بیان صحیح دین و عمل به آن است.

وی یکی از برکات انقلاب اسلامی ایران را مقابله با ظلم برشمرد و ابراز کرد: اگر انقلاب اسلامی نبود ظلم تمام دنیا را در بر گرفته بود اما امروز به برکت این انقلاب بزرگ استکبار جهانی زمین گیر و ضعیف شده است، اگر انقلاب اسلامی به موفقیت نمی رسید امروز مستکبران عالم بر همه حکومت های اسلامی سلطه داشتند و داعیه جهانی بودن را عملی می کردند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که امروز به برکت انقلاب اسلامی گرايش به اسلام در دنیا فراگیر شده است، اظهار داشت: در آمريكا بر اساس آنچه می گویند در چند دهه‌ ديگر دين اسلام يك رشد عجيبي خواهد داشت در خود اروپا هم همينطور و اينها از اين مسأله وحشت كردند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با انتقاد از رسانه هایی که روحانیت را به دوری از سیاست و توجه به درس و بحث توصیه می کنند، وظیفه روحانيت را نسبت به حراست از انقلاب و حفظ آن سنگین ارزیابی کرد و گفت: کسانی كه اين حرف را مي‌زنند با اساس دين مخالف هستند هرچند خودشان هم توجه نداشته باشند، اينها نمي‌خواهند دين مطرح باشد، روحانيت كه به حوزه‌ها برگردد يعني يك حكومت غير ديني بيايد، البته اينها مي‌گويند حكومت ديني باشد ولي شما دخالت نكنيد اين يك تناقض است.

وی ادامه داد: اينكه برخی مي‌گويند روحانیت حکومت نکند و نظارت كند به اين معناست كه اسلام  و دين حكومت ندارد، حتی معنای آن نفي حكومت مهدوي است، وقتي ما مي‌گویيم دين بما هو دين حكومت ندارد، معنايش اين است كه حتي اگر معصوم عليه السلام هم باشد حق حكومت كردن ندارد و تنها نظارت، هدایت و ارشاد داشته باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی این که بخواهند مردم، جوانان و دانشجويان ما را با این تفکر كه روحانيت بايد از صحنه‌ اجرا خودش را كنار بكشد، خطر بسیار بزرگی است، افزود: البته اين را در يك قالب خيلي دلسوزانه به عنوان دلسوزي براي نظام، دين، كشور و براي مردم مطرح مي‌كنند اما باطن آن چیز دیگر است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که روحانيت بايد خيلي قوي‌تر از گذشته حضور داشته باشد، ابراز کرد: البته ما نمي‌گويم روحانيت عملكردش صد در صد درست بوده و هيچ اشكالي نداشته، اشكالات متوجه روحانيت بوده و هست اما این افراد مي‌گويند دين نبايد در جامعه حكومت كند، يعني همان اسلام منهاي روحانيتي كه قبلاً مي‌گفتند.

وی با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب در سال 89 و جلسه‌اي که با جامعه مدرسين داشتند، خاطرنشان کرد: بنده خدمت رهبر معظم انقلاب عرض كردم ما داريم حرف هايي را مي‌شنويم و حركتهايي را مي‌بينيم كه دنبال روحانيت زدايي از انقلاب و همان تز اسلام منهاي روحانيت و انقلاب منهاي روحانيت و انقلاب منهاي ولايت فقيه هستند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: الان این مسأله خيلي منضبط‌تر به حسب ظاهر، جذاب‌تر و شايد هم به اعتقاد خودشان مستدل‌تر دارند مطرح مي‌كنند، از این رو روحانیت باید بیدار باشند و توطئه دشمنان را خنثی کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که روحانیت باید با استدلال و منطق و دوری از حب و بغض های سیاسی به روشنگری و بصیرت دهی بپردازند، اظهار داشت:‌ ما بايد بپذيريم در طول اين چهل سال برخي از روحانيان اين را در قالب حب و بغض‌هاي جناحي آوردند و مطرح كردند هرچند مطلب اگر درست بوده باشد، مردم بايد از ما به عنوان دفاع از دين حرف بشنوند.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: از حقوقي كه مردم بر روحانيت دارند اين است كه در انتقال معارف ديني و مردم به دور از نفسانيات امين باشيم و از دنياطلبي و حب و بغض‌هاي سياسي و جناحي پرهیز کنیم.

وی با بیان این که امروز دشمن با استفاده از فضای مجازی به دنبال تضعیف روحانیت است و می خواهد این قشر را از چشم مردم بیندازد،‌ گفت: وظیفه روحانیت بسیار سنگین است و باید با رفع اشکالات و کاستی ها به خنثی کردن توطئه های دشمن بپردازد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بر ضرورت توجه و تبیین مباني امام خمینی(ره) تأکید کرد و گفت: بايد مباني امام خمینی(ره) را در عدم جدايي دين از سياست و استکبار سیتزی ایشان را برای نسل جوان تبیین کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قدردانی و خدمت به مردم را وظیفه مهم مسؤولان دانست و ابراز کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود فرمودند مردم نمي‌توانند فساد اقتصادي در كشور را تحمل كنند، همه‌ تحملات و مشكلات را دارند ولي نمي‌توانند فساد را تحمل كنند باید مشکلات مردم راحل کرد.

وی خاطرنشان کرد: يكي از آرزوهايمان اين بود كه به بركت حكومت اسلامي بيت المال مسلمين محفوظ مي‌ماند، يكي از حرفها اين بود كه در زمان طاغوت، پهلوي بيت المال مسلمين را چپاول و غارت مي‌كرد. مرحوم آيت الله طبسي در مشهد به مرحوم والد ما مي‌گفت اسناد نشان مي‌دهد كه پول های ضريح مطهر امام هشتم را كيسه كيسه مي‌كردند و براي دربار مي‌فرستادند.

آیت الله فاضل لنکرانی تغییر نکردن زندگی برخی از بزرگان و رهبر معظم انقلاب از گذشته تا به امروز را از برکات نظام اسلامی ذکر کرد و افزود: زندگی اشرافی برخی مسؤولان و اختلاس‌ها و فسادهاي اقتصادي مردم را ناراحت كرده و باید این دغدغه مردم از سوی مسؤولان حل و با مفاسد اقتصادی مبارزه شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که باید رفاه اقتصادي براي مردم فراهم شود، اظهار داشت: همه‌ چيز انقلاب و نظام مردم هستند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به این که امام خمینی(ره) در درجه‌ اول روي اسلاميت تأكيد داشتند، خاطرنشان کرد: شايد يك سخنراني از امام راحل پيدا نكنيم كه در آن مسأله‌ اسلام و مسأله‌ خدا در آن نباشد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که علما و شهدای زیادی شکنجه شدند و جان خود را از دست دادند تا انقلاب اسلامی به دست ما برسد، گفت: بسیاری از علما و شاگردان امام خمینی(ره) از جمله مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی که قریب به سه سال تبعید شد در کنار مردم نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که امام راحل واقعاً از همه چيز خود گذشت و در حساس‌ترين وقتي كه مي‌توانست در حوزه‌ قم بنشینند و تدریس کنند، دست از انجام وظیفه برنداشتند، افزود: الآن به ما بگويند يك روز اين درس‌تان را تعطيل كنيد تحملش را نداريم، واقعاً من گاهي اوقات مريض مي‌شوم و موفق نمي‌شوم درس بيايم به قدري ناراحت و منقلبم كه حد ندارد.

وی بر ضرورت قدردانی طلبه‌ها از زحمات امام خمینی(ره) تأکید کرد و گفت: بايد مباني امام را بيشتر توجه كنيم، واقعاً گلايه وجود دارد در حوزه‌هاي علميه نسبت به مباني فقهي، اصولي، سياسي، تفسيري، فلسفي و عرفاني امام، خيلي كم توجهي مي‌شود، بايد ما با مباني امام به ویژه در مسائل انقلاب آشنا باشیم.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: اوایل انقلاب امام راحل اجازه ندادند روحانيت براي رياست جمهوري كانديدا شوند به اين معنا بود که ایشان می خواستند مردم فكر نكنند روحانيت طمع قدرت دارد از این رو ميدان را باز گذاشتند براي اينكه غير روحاني‌ها بيايند؛ آمدند و ديديد كه چه بلايي سر نظام آوردند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که نباید نسبت به انقلاب و حکومت بی تفاوت باشیم، تأکید کرد: نباید نسبت به انقلاب اسلامی و آرمان های امام و رهبری بي‌اعتنا باشيم و بگویيم هر طوري مي‌خواهد بشود، من دنبال درس و مقام و كارهاي خودم باشم. بايد مراقبت كنيم از اين انقلاب و خدمتگزار مردم باشیم./927/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات